နည္းပညာ ေဝဖန္သံုုးသပ္ (Tech Review) ေရးနည္း
အိုုင္တီ
စာေရးဆရာမ်ား အတြက္ပါ။ ယေန႔ ျမန္မာျပည္မွာ နည္းပညာ ဂ်ာနယ္၊ ဝဘ္ဆိုုဒ္
ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ေပၚထြန္းေနပါျပီ။ ဒါေၾကာင့္ နည္းပညာ ေဝဖန္သံုုးသပ္၊
IT Product Review ေရးသားျခင္းကလည္း ႏိုင္ငံတကာလို ေရပန္းစားလာမယ့္
ပေရာ္ဖက္ရွင္နယ္ ပညာရပ္တစ္ခုပါ။ Tech Revie ေရးသားရန္ အေျခခံ သိရမယ့္
အေၾကာင္းေလးကိုု ကိုယ္ လက္ေတြ႔ က်င့္သံုုးေနတဲ့ နည္းလမ္းအတိုင္း ျပန္လည္
မွ်ေဝ ေပးလိုက္ ရပါတယ္။
Product Knowledge
ဖုုန္းလား၊
ကြန္ျပဴတာ၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ၊ ဟာ့ဒ္ဝဲအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတယ္။ အဲဒါေတြနဲ႔ပက္သက္လို႔
Basic Produt Knowledge ရွိရမယ္။ ဒါက အခ်ိုုဳ႔အတြက္ဆိုုရင္ တကူးတကေတာင္
သင္ေနစရာမလိုုဘူး။ ဥပမာ . ဟာ့ဒ္ဝဲဆိုုင္ေတြမွာ အလုပ္လုုပ္တယ္။ သူဒါေတြ
ေလ့လာျပီး Physical ကိုု ေကာင္းေကာင္း ေရးလိုု႔ရတယ္။
အခ်ိဳ ႔ဆိုရင္
Developer ေတြ႔ေပါ့။ အျမဲထိေတြ႔ေနတဲ့ Software user ေတြ၊ Web App User
ေတြပါ။ Web/ Software နဲ႔ပက္သက္ျပီး ေကာင္းေကာင္း Review လုုပ္လိုု႔ရတယ္။
သုုိ႔ေပမယ့္ phone တစ္လံုုးဆိုုတာ Physical နဲ႔ Logical တြဲေနတာ။ အျပင္ကိုု
ျမင္သိရံုုမက အတြင္းက Logically (OS) အလုုပ္လုုပ္ပံုုမ်ားကိုုလည္း ကိုုယ္က
အၾကမး္ဖ်ဥ္းသိသားရမယ္။ သင္တန္းတက္စရာမလိုုဘူးေနာ္။ ဒါေတြ အခ်ိန္ေပး
ထိုုင္ကလိ၊ထုုိင္ဖတ္ေနရင္ ရတယ္။
Desire
လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား
ကိုုယ္ပိုုင္ စမတ္ဖုုန္း ရွိတယ္။ လပ္ပ္ေတာ့ ရွိတယ္။ အားလံုုး
ေျခစေခါင္းဆံုုး ေလ့လာဖူးၾကပါသလား။ ေသခ်ာေလ့လာပါ။ အစိတ္အပိုုင္း
တစ္ခုုခ်င္းစီအပၚ စိတ္ဝင္စားခ်င္စိတ္ တစ္ဖြားဖြားျဖစ္ေအာင္ ေမြးပါ။ ဘာလို႔
လပ္ေတာ့ကိုု Power ခလုုပ္ႏွိပ္လိုုက္တာနဲ႔ ဘာလိုု႔ Start up ျဖစ္သြားတာလဲ။
အဲ့ေလာက္ထိေတြ႔ဖူးလား။ က်ေနာ္ဆုုိ Star up ျဖစ္ဖိုု႔ၾကာခ်ိန္ကိုု နာရီနဲ႔
ထိုုင္ၾကည့္ျပီးေတာ့ စကၠန္႔ေတြထိုုင္ေရဖူးတယ္။ အဲဒါနဲ႔ပဲ Star up ျမန္တဲ့
ကြန္ျပဴတာ၊ ေႏွးတဲ့ ကြန္ျပဴတာဟာ ဘက္ထရီနဲ႔ Boostig Power Performance
ကြာလိုု႔ဆုုိတာ သိလိုုက္ရတယ။္ Boost ဆုုိတာ တြနး္တာ၊
တင္တာ၊တက္တာကုုိေျပာတာလိုု႔ အၾကမ္းဖ်ဥ္းမွတ္ေပ့ါ။ ဒီလိုုပဲ
တစ္ခုုခ်င္းစီကိုု စိတ္ဝင္တစားနဲ႔ ေလ့လာသြားရင္ ရေၾကာင္း ေျပာခ်င္တာပါ။
Person Placement
ကိုုယ္ကိုုယ္တုုိင္
Second Personဘက္ကေန ဝင္ေပး။ Second Person ဆုုိတာအျခား မဟုုတ္ပါဘူး။
အသံုုးျပဳသူဘက္ကေန။ Review မွာအေရးၾကီးဆံုုးအခ်က္က အဲဒါပါပဲ။
ကိုုယ္ကိုုယ္တိုုင္ အသံုုးျပဳသူ တစ္ေယာက္ဘက္ကေနေနျပီး ေရးရမယ္။
ခုမွားယြင္းေနၾကတာက First Person ျဖစ္ေနတယ္ ဒီဖုုန္းေလးဟာဆုုိရင္
ျမန္ဆန္ေပါ့ပါးျပီး ထူးျခားတဲ့စြမ္းေဆာင္ရည္ကိုု အင္မတန္ ေပးေစပါတယ္။
ကြိကြနဲ႔။ အဲဒါ ထုုတ္လုုပ္သူ First Person ကေၾကာ္ျငာ Purpose နဲ႔ေရးတာ။
အ့ဲလိုု ေရးခ်င္သပဆုုိရင္ေတာ့ ကုုမၼဏီေတြမွာ Copy Writer သာသြားလုုပ္တာ
အေကာ္းဆံုုးပါ။ မဟုုတ္လည္း မာကဲတင္းလုုပ္ႏိုုင္ပါတယ္။ Review
သမားတစ္ေယာက္ရဲ ႔ Role က Second Person ေနရာမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ရွိေနရမယ္။
လုိအပ္ရင္ Third person မွာလည္း ရွိရမယ္။ ဥပမာ အိုုင္ဖုုန္း
ေကာင္းေၾကာင္းကိုု ထုုတ္လုုပ္သူကေျပာတယ္။ မေကာင္းဘူးလုိ႔ user ကေျပာတယ္။
ဒါကိုု ကိုုယ့္ Review ထဲျပီး မွ်တေအာင္ ျပန္ေဝဖန္ေရးရင္ ဒါဟာ Third Person
တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ျပန္လည္ ေဝဖန္ျခင္းပါ။ အႏွစ္ခ်ဳပ္ရင္ Person
ေနရာဝင္မွုုကိုု ေကာင္းေကာင္း အသံုုးခ် တတ္ရတယ္။
Mode
Humor,
Excited, Straight, Story Line, Hints အစရွိသျဖင့္ ေရးနည္း ေတြထဲက
လိုုသလိုု အသံုုးျပဳတတ္ရတယ္။ တစ္ပုုဒ္ကိုု တစ္မ်ိဳးထဲပါ။
ရယ္စရာေလးျဖစ္ေအာင္ ေရးထားတဲ့ Review ေတြ ဖတ္ဖူးတယ္။ ေကာင္းတယ္။ iOS 7 မွာ
Car အတြက္ Siri ပါျပီ။ သင့္ အမ်ိဳသမီးကိုု အိမ္မွာ ထားခဲ့ႏိုုင္ပါတယ္။
အစရွိသျဖင့္ေပါ့။ Excited က်ေတာ့ တစ္မ်ဳိး သူက ငမ္းငမ္းကိုုတက္ေနတာ
ေရးခ်င္စိတ္ေတြျပင္းလြန္းလိုု႔ ဝကၤဝုုတိၱေတြေတာင္ ယူသံုုးတတ္တယ္။
ေကာင္းလိုုက္တာဗ်ာ။ အဲဒါေလးမဆုုိးဘူးဗ်။ ဆုုိးလိုုက္တာဗ်ာ။ အစရွိသျဖင့္ပါ။
သတိေတာ့ထားေပါ့။ ဒီအေရးအသားက နည္းနည္းေတာ့ အေဝဖန္ခံရႏုုိင္တယ္။ Story Line က
ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္အေနအထားကိုုပါထည့္ေရးတယ္။ ဥပမာ
ဟင္းခ်က္တဲ့အစီအစဥ္တစ္ခုုကိုု FM မွာ မိသားစုုဆံုုတုုန္းေျပာျဖစ္တ့ဲ
သေဘာေပ့ါ။ ဘယ္ေရာက္တယ္။ ဘယ္လိုုေတြ႔တယ္။ ေျပာပါတယ္။ ကိုယ့္ Feeling
ပါထည့္လိုု႔ရတယ္။ ေနာက္တစ္မ်ိဳးကေတာ့ ရသ ဆန္ဆန္ ေရးသားမွုု၊ ရသဆုုိတာ
ခံစားခ်က္ေတြ ထည့္တာမ်ိုဳး၊နည္းပညာကို Deeply သြားတာထက္
သင္ခန္းစာရစရာေလးေတြ ညွပ္တာမ်ိဳးေပ့ါ။
Arrangement
Arrangement
ေကာင္းဖိုု႔လိုုတယ္။ ေရးတဲ့အေရးအသားက ေတာေရာက္၊ေတာင္ေရာက္ မျဖစ္ရဘူး။
ေျပာခ်င္တဲ့အခ်က္ေတြမ်ားလြန္းလိုု႔ ေအာက္ေရာက္လိုုက္ အေပၚေရာက္လိုုက္
ဆုိရင္ ေတာ္ေတာ္ဖတ္ရဆုုိးပါတယ။္ ဒါေၾကာင့္ အစီအစဥ္တက်ေရးတတ္ဖုုိ႔လည္း
အထူးတလည္ လိုုအပ္ပါတယ္။ စာပိုုဒ္လည္းခြဲတတ္ရမယ္ေနာ္။ ဒါက အဓိက အေျခခံပါ။
စာပုုဒ္အခြဲလည္း တတ္ရတယ္။
End Line
ေနာက္ဆံုုးအဆံုုးသတ္မွာ
တိုုးလိုု႔တန္းလမ္း မခ်န္ရဘူး။ ကိုုယ္က တစ္ပိုင္းတစ္စေလာက္ပဲ
သိတာမို႔ပါဆုုိရင္ က်ေနာ္ဒီေလာက္ပဲသိတာပါ ဆိုုတာကိုု ဖတ္ရွုုသူအား
ဝန္ခံရတယ္။ ဆင္ေဝွ႔ရန္ေရွာင္လည္း အလြယ္ေခၚႏုိင္ပါတယ္။
အႏွစ္ခ်ဳပ္
ကဲအခ်က္အားလံုုး ျပန္စုုေျပာပါမယ္။
Products Knowledge, Desire, Mode, Person Placement, Arrangement, End Line
အဲေလာက္အၾကမ္းဖ်ဥ္းသိရင္ရပါျပီ။
အေရးအၾကီးဆံုုးအခ်က္ေျပာပါမယ္။ မရြႊီးပါနဲ႔။ မရတာ၊ မသိတာကိုု
ရြီြးျပီးေရးတဲ့အေရးအသားက ေတာ္ေတာ္ဖတ္ရဆုိးတဲ့ Review ပါ။ မသိရင္
အခ်က္အတိုုင္း တိတိက်က် ျပန္ ကူးထည့္တာမ်ိဳးလုုပ္ႏိုုင္ပါတယ္။
ဘာသာျပန္တယ္ဆုုိရင္ေပ့ါ။ အမွားအယြင္းမရိွိပဲ ေရးႏိုုင္ၾကပါေစ။
အိုုင္တီ နည္းပညာေဝဖန္ေဆာင္းပါး ( Review, Preview) မ်ား ေကာင္းေကာင္း ေရးႏိုုင္ၾကပါေစ။
အထက္ပါ
နည္းလမ္း ဟာ August Myanmar Media Group မွ ကူညီေထာက္ပံ့ေပးလ်က္ ရွိေသာ MM
Social Sky Young Entrepreneur group ၏ Course မွာ လူငယ္ေတြကိုု
သင္ၾကားျပသေနျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္ဆုိရင္ ဒီလိုုပဲ အားလံုုးအတြက္
က်ိဳးရွိမယ့္၊ အလုုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္း တိုုးေစမယ့္ ဗဟုသုုတ၊ Lecture
မ်ားကိုု ေရးသား မွ်ေဝ ပါ့မယ္--
ေအာင္ခမ္း {TSJ Team}
ကိုလတ္(ကြ်ဲဆင္း)
0 comments:
Post a Comment